sube imagenes
η σημαντικη αλλαγη στις μηχανες της Rolex,οπως εχουμε πει και πιο παλια
...να τα ξαναλέμε όμως, για να τα εμπεδώνουν και οι πιο νέοι:
Πάνω εικόνα, Cal. 3000:Γέφυρα balance στηριγμένη μονόπλευρα, ευαίσθητη σε positional errors και σε διακυμάνσεις της θερμοκρασίας.
Επίπεδη "τρίχα" (hairspring), δε ρυθμίζεται.
Microstella balance, στην αρχική της μορφή: Η ρύθμιση του balance γίνεται με αυτές τις μικρές περιφερειακές βίδες.
Περιστρέφοντας τις, αλλάζει η ροπή αδράνειας του balance wheel και άρα η συμπεριφορά του ελατηρίου. Δύσχρηστο.
Αυτή η σχεδίαση λέγεται free sprung balance, επειδή δεν επεμβαίνουμε στο ελατήριο.
Κάτω εικόνα, Cal. 3130:Πιο στιβαρή balance bridge, με αμφίπλευρη στήριξη. Δεν κουνιέται ρούπι.
Breguet Overcoil hairspring: Το τελευταίο τμήμα του "στρέφει" σε άλλο επίπεδο. Βοηθάει το ελατήριο να είναι "ισοχρονισμένο",
δηλ. να έχει σταθερή συμπεριφορά. Πανάκριβο και χειροποίητο, επίσης δε ρυθμίζεται.
Microstella balance, εξελιγμένη: Οι βίδες έγιναν περικόχλια (παξιμάδια) και τοποθετήθηκαν εσωτερικά. Με αυτόν τον τρόπο:
1. Δημιουργήθηκε χώρος για μεγαλύτερο balance wheel (καλό αυτό).
2. Εκεί στην περιφέρεια καταλήγει ένας μικρομοχλός (stop lever) που οδηγείται από τον άξονα της κορώνας και ακινητοποιεί
το balance wheel, σταματώντας τη μηχανή (τα λεγόμενα hacking seconds). Δε φαίνεται στις εικόνες.
Με τη σχεδίαση αυτή (παξιμάδια-μέσα), το σταμάτημα του μηχανισμού γίνεται ομαλότερα, χωρίς κραδασμούς.
Παρά την εξέλιξη, η Microstella εξακολουθεί να είναι δύσκολη στη ρύθμισή της. Η Patek με το Gyromax τα κατάφερε καλύτερα. -Θ.