Ο Μεγαλος Γυφτικος Προλογος Απο τον τιτλο καταλαβαινετε οτι θα σας παρουσιασω (εκτενεστερα απ οτι μπορειτε να αντεξετε/ διαχειριστειτε
) ενα ρολοι της σειρας ΧΧ της Breguet, και συγκεκριμενα το Τυπε ΧΧΙ, ref. 3817 .
1)
Η Breguet. H Breguet ειναι μια απ τις παλιοτερες ωρολογοποιιες στον κοσμο, ιδρυθεισα το 1775 . Ιδρυτης ηταν ο Abraham Luis Breguet, o σημαντικοτερος ωρολογοποιος στην ιστορια. Εξαιρετικα ευρηματικος και πολυμηχανος, εφηυρε και σχεδιασε μερικες απο τις πιο σημαντικες καινοτομιες στον κλαδο , πολλες εκ των οποιων ηταν καταλυτικες και χρησιμοποιουνται ως σημερα . Δεν ειναι τυχαιο που στο Seiko museum τον περιγραφουν ως "Ο Da Vinci της ωρολογοποιιας" !
Μερικα δειγματα της συμβολης του :
- Το 1780 δημιουργησε το πρωτο self windind watch, το Perpetuelle
- To 1783 εφηυρε τα gongs που χρησιμοποιουν τα minute repeaters (ενα απ τα ακριβοτερα grand complications ακομη και σημερα), αντικαθιστωντας τα τεραστια καμπανακια που χρησιμοποιουσαν ως τοτε
- Το 1790 εφηυρε το pare- chute (γαλλικο parachute) ,για προστασια της μηχανης απο τους κραδασμους.
- Το 1795 σχεδιασε το breguet overcoil , που επιτρεπει ομοιομορφη χρονομετρια ασχετως του σταδιου κουρδισματος του ελατηριου
- Το 1801 εφηυρε το tourbillon, την ανακαλυψη που θεωρειται το πιο σημαντικο του επιτευγμα και πιο χαρακτηριστικο complication της εταιρειας.
- Το 1810 κατασκευασε το πρωτο wristwatch, για τη Βασιλισσα της Ναπολι
- Το 1929 κατασκευασε το πρωτο perpetual calendar για ρολοι χειρος (υπηρχε ηδη σε τσεπης) .
Επισης, ειχε τεραστια συμβολη στο αισθητικο κομματι, σχεδιαζοντας δεικτες και αριθμους που φερουν το ονομα του, καθιερωνοντας τεχνικες οπως το guilloche, engine turninge, τα fluted cases και αλλα πολλα που αποτελουν ακομη και σημερα το σχεδιαστικο πυρηνα των ρολογιων του :
Ο ιδιος απολαμβανε τεραστιου σεβασμου κι εκτιμησης, ειχε κερδισει τιτλους οπως Master watchmaker, chronometer maker του Βασιλικου Ναυτικου (η υψηλοτερη διακριση για ωρολογοποιο της εποχης), Ιπποτης της Λεγεωνας της Τιμης και το ονομα του ειναι ενα απ τα 72 ονοματα σπουδαιων επιστημονων που εχουν χαραχτει στον Πυργο του Αιφελ.
Δεν ειναι τυχαιο που σπουδαιες πρωσοπικοτητες ηταν φανατικοι του οπαδοι, απο Τη Μαρια Αντουανετα και το Λουδοβικο το 16ο, Τη Βασιλισσα Βικτωρια της Αγγλιας, Τον Τσαρο Αλεξανδρο τον 1ο, Τον Ε. Μπουγκατι (ιδρυτη της θρυλικης αυτοκινητοβιομηχανιας) , Τον Τσωρτσιλ , το Ραχμανινοφ και το Ρουμπινσταιν.
Επισης , λογω της διαχρονικης αναγνωρισης της εξαιρετικης τους ποιοτητας, συχνα τα ρολογια του αναφερονται στη λογοτεχνια να φοριουνται απο αριστοκρατες η μνημονευονται ως δειγματα ακριβειας : Στον Κομη Μοντε Κριστο του Δουμα, στο Eugene Onegin του Πουσκιν , στην Ανθρωπινη Κωμωδια του Ονορε ντε Μπαλζακ.
H εταιρεια συνεχισε να κατασκευαζει εξαιρετικα ρολογια και να ναι πρωτοπορος για αρκετες γενιες, ομως πολλες δεκαετιες μετα περασε μια δυσκολη περιοδο πολλων ιδιοκτησιακων αλλαγων, εξαγορων, ηρθε κι η quartz crisis, και αρχισαν οι δυσκολιες....Ωσπου εμφανιστηκε ο δαιμονιος Κος Ηayek το '99 να της αγορασει και να τη σωσει. Την εκανε κορωνα του swatch group, οπου και παραμενει ως σημερα.
2. Πεταει η Μπρεγκε...? πεταει! Ενδεχομενως ως τωρα να διερωταστε που κολλαει ενας σπορ, πιλοτικος χρονογραφος με τα ρολογια των σουλτανων και των τσαρων που προαναφερα....Κι ομως , η Μπρεγκε εχει μια διπλη συνδεση με την αεροπορια :
Η πρωτη ειναι σαφως θεωρητικη και εχει να κανει με το Luis Charles Breguet, απογονο 5ης γενιας του A.L. Breguet, που ταν επισης ενα εξαιρετικο μυαλο και φανταστικος εφευρετης. Ομως αυτος ασχοληθηκε με την αεροπλοϊα, που τοτε ηταν στα πρωιμα σταδια της. Κατασκευασε μεταξυ αλλων τον προδρομο του ελικοπτερου, και πρωτοτυπα σχεδια που πηραν μερος σε υπερατλαντικες πτησεις, κατερριψαν ρεκορ κτλ. Οποτε υπαρχει μια συνδεση του ονοματος με τα αεροπλανα, που ειναι ομως καθαρα μαρκετιστικη, αφου ο ιδιος δεν ασχοληθηκε ποτε με την ωρολογοποιια. Ειναι ενα ωραιο background story ομως...
H δευτερη, σαφως πιο πραγματικη και αμεση ειναι η εξης :
Το 1954, η γαλλικη κυβερνηση ανεθεσε σε καποιες γαλλικες εταιρειες το συμβολαιο κατασκευης ενος ρολογιου συγκεκριμενων χαρακτηριστικων, ονοματι Type 20. Kυριοι κατασκευαστες ηταν η Dodane, η Breguet, η Auricoste και η Vixa. Επειδη το ρολοι εγινε αρκετα περιζητητο, αρκετες εταιρειες κυκλοφορησαν και civilian versions των ρολογιων αυτων.
Το 1995 η Μπρεγκε αποφασισε να επανεκδοσει το ιστορικο της μοντελο, ως ενα (entry level για τα δεδομενα της εταιρειας) σπορ χρονογραφο στην γκαμα της.
Με την παροδο των χρονων βγηκαν διαφορες εκδοσεις με ημερομηνια η χωρις ( Transatlantique/ Aeronavale), το Type XXI με 42αρα κασα αντι της 39αρας του Type XX και το Type XXII, που ναι ενας χρονογραφος 10 Hz ! (κι επισης κτηνωδης και πανακριβος
)
Παρα τον πιο upper scale χαρακτηρα τους η συγγενεια τους με τον ιστορικο χρονογραφο της Γαλλικης αεροποριας παραμενει εμφανης, καθιστωντας τα ενα εξαιρετικο vintage reissue.
3. Η επιλογη του μοντελου Απ οταν πρωτοαρχισα να χαζευω ρολογια, και να αντιλαμβανομαι τι θελω και κυριως που θελω να φτασω (ωρολογιακα), παντα ενας βιντατζ, σπορ χρονογραφος ηταν το αγαπημενο μου ρολοι και αυτο που φορουσα περισσοτερο (ακολουθουμενο απο ενα diver). Αποφασισα λοιπον οτι αυτο θα ταν ενα απαραιτητο κομματι της συλλογης μου.
Ετσι, ψαχνοντας για iconic, σπορ χρονογραφο , κατεληξα στο omega moonwatch και σε καποιο της σειρας breguet type XX. Αρχικα δεν εβρισκα στο "απλο" type XX /XXI το κατι παραπανω και ωστε να αξιζει τη διαφορα με το ομολογουμενως εντυπωσιακο συνολο του Ομεγκα (και την πιο προσιτη τιμη του), Aισθητικα, αρκετα μοντελα, παρα τη σχεδιαστικη ομοιοτητα με το ιστορικο στρατιωτικο χρονογραφο, υιοθετουσαν καποια χαρακτηριστικα που του εδιναν εναν αρκετα dressy χαρακτηρα και με χαλουσαν.
Τα περισσοτερα εχουν λουρακι αλιγατορα, glossy dial, polished bezels, diamond indice etc. Απ την αλλη κρατησαν καποια tool χαρακτηριστικα, οπως η workhorse μηχανη, το παντελως απλο και κλειστο caseback και το flat, painted dial. Δεν εχουν προφανως ολα τα παραπανω χαρακτηριστικα, ομως κανενα δεν ειχε μια αρμονικη ισορροπια tool και ΥΩ χαρακτηρα ωστε να με ξεπαραδιασει.
Ωσπου μια μερα, χαζευοντας στα μπλογκζ και τα γιουτουμπια, επεσε το ματι μου στην κατωθι εικονα :
Mε τη μια αρχισε ακαταπαυστη σιελορροια, κρυος ιδρωτας κι ενας εν γενει ντουβρουτζας! Λαβ ατ φερστ σαιτ που λεν και στο χωριο μου!
Και ανοιγοντας το αρθρο, εφαγα τη...χυλοπιτα! Only watch λεει, for charity auction λεει, platinum case λεει, μοναδικο πρωτοτυπο λεει......
Ξενερωσα απιστευτα, πλην κατεβασα την εικονα για wallpaper, να χω να βασανιζομαι....
Μεχρι που τον επομενο χρονο, η Μπρεγκε ανακοινωσε μια βερσιον σε ατσαλι, που θα κυκλοφορουσε πια κανονικα. Οι ελπιδες αναπτερωθηκαν, με την παροδο του καιρου κυκλοφορησαν τα χαρακτηριστικα του ρολογιου, διθυραμβικα reviews, βιντεο -κολαση κτλ. Την ιδια περιοδο πηρα την αποφαση οτι ουκ εν τω πολλω το ευ, και εκανα ενα μεγαλο purge τη συλλογη μου απο πολλα, mid tier αυτοματα που δεν εβρισκαν χρονο στο χερι μου, με σκοπο να περιορισω τον αριθμο και να αναβαθμισω την ποιοτητα. Ετσι, εφυγαν καμποσα χαμιλτον, σεικο, τισο, κτλ κι εμενε να γινει το επομενο βημα.
Το επομενο centerpiece (diver) της συλλογης φαινοταν να ναι το επομενο λογικο βημα, κι ηδη εκανα βολτες στην μπουτικ για το νεο seamaster.
Ομως, κατα βαθος, με ετρωγε το μπρεγκε. Απ οταν το πρωτοειδα, το χα βαλει wallpaper, ειχα δει γυρω στις 30 φορες ΟΛΑ τα βιντεο, ειχα διαβασει καμια 50 αρθρα, και ειχα κατασταλλαξει οτι αυτο ειναι το THE ONE. Οποτε, πηρα τη δυσκολη αποφαση να πουλησω (εστω και με βαρια καρδια) το αγαπημενο ομεγκα μαζι με το υπαρχον κομποδεμα απ τις αλλες πωλησεις, να τα επενδυσω στο απολυτο grail μου (για αυτη την κατηγορια ρολογιου) . Ετσι, το 2020 με βρισκει πανευτυχη ιδιοκτητη του ρολογιου.
Οταν εφτασε το πακετο, δεν μπορουσα να κρατηθω...
Το unboxing βεβαια βασανιστικο, αφου μεσα στη λευκη σακουλα με το λογκο της μπρεγκε, ηταν αρχικα ενα καφε χαρτονενιο κουτι. Μεσα σε αυτο ενα λευκο μπρεγκε χαρτονενιο κουτι. Μεσα σε αυτο ενα καφε -μαυρο κουτι απο ξυλο και δερμα και μεσα σε αυτο, μια διαφανη πλαστικη θηκη με το ρολοι μεσα.
Η πρωτη εντυπωση, οσον αφορα τη συσκευασια, εξαιρετικη : Ακομα και η σακουλα και το χαρτονενιο κουτι εχουν πανω αναγλυφη υφη που προσομοιαζει με guilloche ! Το δε κουτι, στιβαρο, απο καφε ξυλο και μαυρο δερμα, με λευκο εσωτερικο με τρομερη ποιοτητα κατασκευης !
Κι εκει που περιεργαζομαι τα συμπαρομαρτουντα της συσκευασιας, μαζι με τα διαφορα χαρτια ( εγχειριδιο, εγγυηση, πιστοποιητικο γνησιοτητας) βλεπω κι ενα λευκο τριπτυχο. Το ανοιγω και μεσα βλεπω κατι σαν "αιτηση" απο χαρτονι κι ενα ταχυδρομικο φακελο με τυπωμενη τη διευθυνση της Μπρεγκε... Γυρναω το χαρτι και βλεπω το παρακατω κειμενακι :
Μπορει να ναι ξεκαθαρα gimmicky, αλλα δινει εναν αερα VIP,πως να το κανουμε!