Μια που έχω μια σχετική επαγγελματική εμπειρία, ας γράψω το off topic μου και γω..
Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι με όσα αναφέρω δεν υπονοώ τίποτα και για κανέναν σας.
Την τελευταία δεκαετία λοιπόν, έχω εμπειρία από B2B πωλήσεις τόσο με εργοδότες/πελάτες από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό. Στα χρόνια αυτά, έχω συμπεράνει το εξής:
Οι Έλληνες έιναι οι χειρότεροι και ως εργοδότες/έμποροι αλλά και ως πελάτες, καθώς στις μεταξύ τους εμπορικές συναλλαγές άγονται και φέρονται με ανατολίτικη νοοτροπία. Ο πελάτης είναι σατράπης και έχει παντα δίκιο, ενώ ο έμπορος/πωλητής είναι ο υποτακτικός του.
Οι Έλληνες πελάτες μου ήταν πάντοτε οι πιο κουτοπόνηροι και οι λιγότερο οργανωμένοι. Πάντοτε ήθελαν και συνεχίζουν να θέλουν το προιόν "χθες". Λένε ψέμματα για τις τιμές που ήδη ψωνίζουν από τον ανταγωνισμό, ψέμματα για τα deadlines που έχουν και γενικά θα κάνουν τα πάντα να σε πατήσουν στο λαιμό. Θα πρέπει να νιώσουν ότι σου έκαναν παζάρι για να ψωνίσουν και να νιώσουν ικανοποιημένοι.
Εννοείται πως οι Έλληνες εργοδότες μου, θα έκαναν τα πάντα για να ικανοποιήσουν όλα τα παραπάνω, ακόμα και αν αυτα ήταν πασιφανώς παράλογα.
Στον υπόλοιπο δυτικό κόσμο αυτά δεν ισχύουν. Οι δυο πλευρές κοιτώνται στα ίσα. Εϊναι ξεκάθαρο ότι ο πελάτης δεν κάνει τη χάρη να ψωνίσει από τον προμηθευτή και πως ο τελευταίος προσφέρει κάτι που ο πρώτος επιθυμεί.
Οι ξένοι πελάτες μου (πολλοί από αυτούς είναι από τη Βαλκανική) είναι ευθείς. Σπανίως θα πουν ψέμματα, δε θα έχουν παράλογες απαιτήσεις για χρόνους παράδοσης, θα σου πουν την πραγματική τιμή που ψωνίζουν από τον ανταγωνισμό κλπ και δε θα απαιτήσουν μια παράλογη έκπτωση ή "παζάρι για το παζάρι", αν ξέρουν ότι η τιμή που έχουν λάβει είναι "σωστή".
Εννοείται πως οι ξένοι εργοδότες μου έχουν ανάλογη νοοτροπία. Δε θα μπουν καν στο παιχνίδι του "ελληνικής" νοοτροπίας πελάτη. Δεν τους καίγεται καρφί αν βιάζεται, αν θέλει παράλογη έκπτωση, αν, αν, αν.... Ξέρουν ότι έχουν προσφέρουν κάτι συγκεκριμένο και ξέρουν ότι υπάρχει και το συγκεκριμένο target group αγοραστών. Είναι λιγότερο ευέλικτοι και πιστέψτε με, αυτοί βγαίνουν κερδισμένοι.
Συνοψίζοντας: στη χώρα μας έχουν επικρατήσει αρρωστημένα πρότυπα τόσο για τον έμπορο/πωλητή, όσο και για τον πελάτη/αγοραστή. Έχουμε πολύ δρόμο ακόμη και θα απαιτηθεί μεγάλη προσπάθεια για να ¨διώξουμε την ανατολή από πάνω μας" όσον αφορά στις εμπορικές μας συναλλαγές.